Časté dotazy

Musím počítat a používat kalorické tabulky?

Nemusíte! Ani tehdy, pokud chcete zhubnout. Je pravda, že pro hubnutí je nutný kalorický deficit. Nejsou to ale jen kalorie, na kterých záleží. Naše tělo je složitý biochemický stroj, který je řízený hormonálně. Jídlo, které jíme ovlivnujě v zásadní míře tvorbu hormonů. Jezte skutečné LOWCARB jídlo a nemusíte se počítáním a vážením trápit.

Jak vytvořit kalorický deficit pro hubnutí? Rozhodně ne pomocí kalorických tabulek. Chcete-li hubnout, musí vaše tělo brát energii z tukových zásob. To udělá jenom tehdy, když nebude mít přiliš mnoho energie na talíři. Zaměřte se na základní potraviny (maso, ryby, vajíčka, sýry, mléčné výrobky, zeleninu a kvalitní tuky a oleje. Bůček, škvarky a zakysanou smetanu si dopřejte jako občasný dezert.

Jak poznat, jestli jím dost nebo příliš? Máte-li neustále hlad, pravděpodobně jíte málo. Nebojte se jídla. Když máte hlad, najezte se do syta. Na druhou stranu ale nejezte tehdy, kdy hlad nemáte. Odlišujte hlad od chutí. S mlsáním nebo jezením z nudy velmi snadno překročíte svůj denní příjem a hubnutí se zastaví nebo dokonce můžete začít přibírat.

Nehledejte v tom ale vědu. Nejlepší radu, jakou vám můžu dát, je: POSLOUCHEJTE SAMI SEBE! Buďte v klidu a jídlo si užívejte. Vše ostatní přijde brzy samo.

Musím si hlídat, abych nepřekročil/a příjem bílkovin. Někdo říká, že se nadbytek bílkovin mění na glukózu.

Ne, nehlídejte. Naopak ženy jí velmi často příliš málo bílkovin. Raději se zaměřte na jejich kvalitu. Maso od volně se pasoucích zvířat, domácí vajíčka a sýry, ryby z volného odchytu. Na kvalitě bílkovin záleží především.

Opravdu nesmím jíst na LOWCARB ovoce?

Ovoce je přírodní cukrovinka. Pokud chcete hubnout, dopřejte si raději jen to ovoce, které najdete v seznamu doporučených potravin, který je součástí Manuálu LOWCARB stravování. Toto vybrané ovoce má malé množství sacharidů a navíc ho obvykle nejíme po kilech.

Není-li vašim cílem snižování váhy, můžete si dát i jiné druhy ovoce. Myslete ale vždy na množství. Pět kuliček hroznového vína bude v pořádku, naopak čtvrt kila už se řádně odrazí na hladině krevního cukru.

Jak je to s bazálním metabolismem? Jím méně než je jeho vypočtená hodnota. Všude mě straší, že když budu jíst pod bazál, dojde k jeho zpomalení.

Bazální metabolismu je energie nutná pro chod organismu. Bez této energie nemůže vaše tělo správně fungovat. Jste-li v hubnoucím procesu, čerpáte energii ze dvou zdrojů. Z jídla, které sníte a z vlastních tukových zásob, které spalujete. Pokud hubnete, čerpáte energii z tukových zásob. Je jasné, že jí pak není potřeba dodávat tolik na talíři.

Pokud jíte tehdy, když máte hlad a tehdy  jíte dosyta, jste plní energie a nejste unavení, bazálním metabolismem se vůbec netrapte. Věřte svému tělu. Je mnohem chytřejší než kalkulačka, která vám tuto teoretickou hodnotu spočítala.

Trošku jinak je to ale z „večnými dietářkami“. Věčné dietářky mají velmi často snížený bazální metabolismus (jejich tělo si vystačí s málem). Navíc je pro „věčné dietářky“ typické, že nedokáží vnímat signály hladu. Roky diet je naučily, že musí jíst málo, aby zhubly. Sami se tak často přesvědčily, že hlad nemají, ikdyž jejich tělo energii potřebovalo.

Patříte-li k „věčným dietářkám“, radím jíst alespoň měsíc 3 jídla denně, i  tehdy, kdy nemáte hlad. Díky tomuto opatření tělo dostatečně vyživíte. Jen vyživené a správně fungující tělo se bude chtít zbavit tukových zásob. Udělejte tento krok pro sebe i za cenu možného dočasného zvýšení váhy. Roky jste se trápily hladem a vašemu tělu bude chvíli trvat, než uvěří, že teď opravdu budete jíst a nebudete hladovět.